יום שבת, 5 במרץ 2011

פיסול בעיסת נייר


פיסול בעיסת נייר נהייה טרנד חם, ישנן סדנאות פיסול רבות וניתן להירשם וללמוד כיצד לפסל בעיסת נייר פסלים דקורטיביים לבית למתנות וכדומה, ישנן אף גלריות רבות אשר מציגות יצירות אומנות אשר פוסלו בעיסת נייר. ואמנים אלו מעבירים חוגים לילדים למבוגרים ולגיל הזהב.


עיסת הנייר נרשמה לראשונה כפטנט ב-1702 על ידי הנרי קליי, באנגליה למרות שכבר מאות שנים קודם פיסול בעיסת נייר היה נפוץ מאוד בסין. עיסת הניר נפוצה גם בדרום אמריקה ומשתמשים בה במסורת המקסיקנית כדי לייצור את הפנייטה המסורתית בחגיגות ואירועים מקסיקניים.

מסביב לעולם וגם בישראל פיסול בעיסת נייר נהייה אופנתי וישנם אמניות ידועות אשר מפסלות בעזרת עיסת נייר כמו ענת אורפז אשר מציגה יצירותיה בכפר הנוער "הדסה נעורים", שם גם מלמדת באופן מסודר את אומנות הפיסול בעיסת נייר.  

כדי לייצור עיסת נייר יש לחתוך נייר, נייר טואלט או עיתון לחתיכות קטנות, גרוסות. צריך גם דבק פלסטי ומים יש להשרות את חתיכות הנייר במים ואחר כך לסחוט את הנייר, השלב הבא הוא לערבב את הנייר הסחוט עם הדבק הפלסטי ולהוסיף מים במידת הצורך עד להפיכתו לעיסה.זמן ההכנה המשוער הינו כחצי שעה. תוכלו לקבל מתכונים נוספים להכנת עיסת נייר באתר סקרנל.

כאשר חומר הגלם מוכן ניתן להתחיל לפסל, אפשר לפסל במימד אחד ואפשר גם לייצור פיסול תלת-מימדי, כדי לייצור את הנפח אפשר להשתמש בבלון ולפסל סביבו, צורה עגולה כדי לקבע את הבלון שלא ינוע במהלך הפיסול ניתן להיעזר בקערה.

ניתן לפסל דמיות אדם או חיות חפצים כמו קערות לפירות מאפרות וגם צמידים ותכשיטים אפשר לתת לדמיון להשתולל זוהי דרך קלה וכיפית לפסל, ולבטא את עצמנו, החומרים נגישים וזולים.כאשר סימנו את תהליך הפיסול עכשיו צריך לצבוע את הפסל ניתן להשתמש בצבעי גואש או אקריליק, ולאחר שיבשו הצבעים יש לעבור על הפסל עם שכבת לקה שתשמור על איכותו של הפסל לזמן ממושך יותר. הפוסט הבא שלי, עוסק בתחום מאתגר לא פחות והוא "פיסול בפימו", בפוסט הבא אענה על מגוון שאלות ותשובות שיש לכם הגולשים בנושאי פיסול.

הפיסול בעיסת נייר מקושר פעמים רבות אל תחום הריפוי בעיסוק, שנוהג להשתמש בדרך פיסולית זו  על מטופלים, זוהי דרך מעולה לביטוי עצמי יצירתי של המטופלים. בבתי אבות נהוג גם כן להשתמש בפיסול בעיסות נייר ובנוסף גם בגני ילדים ובתי ספר יסודיים בשיעורי יצירה. כיום מי שלומד להיות מורה לפיסול מחויב ללמוד טכניקה זו.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה